Algemene voorwaarden

DEFINITIES:

Caprice Deluxe; opdrachtnemer; De desbetreffende onderneming gevestigd te Eindhoven en ingeschreven in het handelsregister onder KvK nummer 93467494

Opdrachtgever: degene die de opdracht heeft verstrekt tot het organiseren van een evenement.

Overeenkomst: Elke overeenkomst van opdracht tot dienstverlening welke is aangegaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Partijen: De twee (of meer) contractuele partijen die de overeenkomst zijn aangegaan.

ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van Caprice Deluxe, alsmede op overeenkomsten gesloten met opdrachtgever, met inbegrip van de wijzigingen daarvan, voor zover van deze voorwaarden niet schriftelijk is afgeweken.

1.2 Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig, vernietigbaar of onverbindend blijken te zijn, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zijn in dat geval verplicht om in onderling overleg te treden teneinde een nieuwe bepaling overeen te komen die de strekking van de nietige, vernietigbare of onverbindende bepaling zo veel mogelijk benadert.

1.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen. De toepasselijkheid van eventueel door opdrachtgever gehanteerde voorwaarden, wordt door Caprice Deluxe uitdrukkelijk van de hand gewezen. Deze algemene voorwaarden treden daarvoor in de plaats.

ARTIKEL 2 – TOTSTANDKOMING EN INHOUD OVEREENKOMST

2.1 De eerste uitgebrachte offerte is wederzijds vrijblijvend, aan druk-, zetfouten en verschrijvingen alsmede aan verminkte offertes kunnen geen rechten worden ontleend.

2.2 Offertes hebben, tenzij uit de offerte anders blijkt of anders is overeengekomen, een geldigheidsduur van twee weken, te rekenen vanaf de op de offerte vermelde datum.

2.3 Een offerte is een geheel aanbod. De verhuurder is niet verplicht om slechts een deel van de in de offerte beschreven diensten of producten te leveren tegen de voor dat deel opgegeven prijs.

2.4 De overeenkomst van opdracht komt tot stand door ondertekening van deze overeenkomst door beide partijen, dan wel door schriftelijke bevestiging van de aanvaarding door opdrachtgever van de gehele offerte en/of aanbieding van verhuurder, tenzij de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan wel door schriftelijke aanvaarding van de aanvraag van opdrachtgever en/of uitvoering van de overeenkomst door verhuurder.

2.5 Indien Verhuurder, op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever, is aangevangen met werkzaamheden ter uitvoering en/of aanpassing van een offerte, doch partijen geen overeenkomst tot stand laten komen, is Opdrachtgever gehouden tot volledige vergoeding van alle door Verhuurder gemaakte kosten. Onder deze kosten worden mede verstaan, doch niet uitsluitend, onderzoekskosten ter verkrijging van nadere informatie, reiskosten, arbeidsloon, en andere direct aan de werkzaamheden gerelateerde kosten. Opdrachtgever vrijwaart Verhuurder voor alle aanspraken van derden die verband houden met de uitgevoerde werkzaamheden

ARTIKEL 3 – MEDEWERKING DOOR DE OPDRACHTGEVER
3.1 Opdrachtgever is verplicht om alle informatie die nodig is voor de correcte uitvoering van de opdracht, tijdig en volledig aan de opdrachtnemer te verstrekken.

3.2 Opdrachtgever dient de opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te stellen van elke wijziging in de omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de opdracht.

3.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

3.4 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer alle medewerking die nodig is voor een goede uitvoering van de opdracht, waaronder het beschikbaar stellen van personeel met de vereiste kwalificaties.

3.5 Indien Opdrachtgever niet aan zijn informatieverplichtingen voldoet, is hij aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende extra kosten en vertragingen

ARTIKEL 4 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

4.1 Opdrachtgever is verplicht om alle informatie die nodig is voor de correcte uitvoering van de opdracht, tijdig en volledig aan de opdrachtnemer te verstrekken.

4.2 Opdrachtgever dient de opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te stellen van elke wijziging in de omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de opdracht.

4.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

4.4 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer alle medewerking die nodig is voor een goede uitvoering van de opdracht, waaronder het beschikbaar stellen van personeel met de vereiste kwalificaties.

4.5 Indien Opdrachtgever niet aan zijn informatieverplichtingen voldoet, is hij aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende extra kosten en vertragingen

ARTIKEL 5 – WIJZIGEN IN DE OPDRACHT/OVEREENKOMST

5.1 Indien tijdens de uitvoering blijkt dat wijzigingen in de opdracht noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering, zullen partijen schriftelijk overeenstemming bereiken over de aanpassingen. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kunnen het initiatief nemen tot wijzigingen.

5.2 Indien een wijziging financiële consequenties heeft, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever vooraf schriftelijk informeren over de aard en omvang van deze consequenties. Opdrachtgever verleent schriftelijk toestemming voor de wijziging.

5.3 Opdrachtnemer heeft het recht om wettelijk opgelegde prijsstijgingen, zoals bijvoorbeeld stijgingen van de BTW, aan opdrachtgever door te berekenen. Daarnaast kan Opdrachtnemer onverwachte kosten die direct verband houden met de uitvoering van de opdracht, zoals bijvoorbeeld stijgingen van energie- ingrediënten- en grondstofprijzen of loonkosten, aan Opdrachtgever doorberekenen, mits deze kosten redelijkerwijs niet voorzienbaar waren bij het aangaan van de overeenkomst. Opdrachtnemer zal deze kosten zo spoedig mogelijk gedetailleerd specificeren aan Opdrachtgever

ARTIKEL 6 – HONORARIUM EN KOSTEN

6.1 Het in de offerte vermelde bedrag is inclusief: Omzetbelasting (BTW); Reis- en verblijfkosten; Kosten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden; Eventuele andere kosten die niet expliciet in de offerte zijn opgenomen.

6.2 Indien partijen overeenkomen dat de opdrachtnemer aanvullende werkzaamheden verricht, worden deze werkzaamheden apart gefactureerd op basis van de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer, tenzij partijen anders overeenkomen.

6.3 Indien de overeenkomst een looptijd heeft van meer dan 12 maanden, of het evenement meer dan 12 maanden van tevoren overeenkomstig wordt vastgelegd, wordt het totaalbedrag jaarlijks aangepast overeenkomstig de stijging van het algemene prijspeil, zoals blijkt uit de consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

ARTIKEL 7 – BETALINGSVOORWAARDEN

7.1 Bij het aangaan van deze overeenkomst dient de opdrachtgever een voorschot van eenderde van het totale factuurbedrag te voldoen binnen 14 dagen na ondertekening van de overeenkomst. Betaling kan geschieden per bank overschrijving of contante betaling

7.2 Het resterende deel van het factuurbedrag dient uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de dienstverlening te zijn voldaan. Partijen kunnen in overleg afwijkende betalingsafspraken maken.

7.3 De dienstverlening vangt aan na ontvangst van het volledige voorschot en nadat alle overige voorwaarden zijn voldaan.

7.4 Bij niet-tijdige betaling is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd de wettelijke handelsrente in rekening te brengen over het openstaande bedrag. Daarnaast is Opdrachtgever gehouden alle kosten van inning te vergoeden, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke.

7.5 Indien Opdrachtgever na schriftelijke aanmaning in gebreke blijft met betaling, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. In dat geval heeft opdrachtgever geen recht op terugbetaling van reeds betaalde bedragen, tenzij opdrachtnemer de dienstverlening reeds heeft verleend. opdrachtgever is in dat geval wel aansprakelijk voor de kosten die opdrachtnemer heeft gemaakt in verband met de voorbereiding en gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst.

ARTIKEL 8 – ONDERZOEK, KLACHTEN EN RECLAMATIES

8.1 Opdrachtgever dient eventuele klachten over de geleverde diensten schriftelijk te melden bij Opdrachtnemer, uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming, doch uiterlijk binnen 14 dagen na het einde van de dienstverlening. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te bevatten van de tekortkoming, zodat de opdrachtnemer in staat is adequate maatregelen te treffen.

8.2 Indien Opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn reclameert, wordt hij geacht de geleverde diensten te hebben goedgekeurd.

8.3 Opdrachtnemer zal de klacht binnen 30 dagen in behandeling nemen en de opdrachtgever schriftelijk informeren over de afhandeling.

8.4 Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor een tekortkoming, is zijn aansprakelijkheid beperkt tot zoals nader uitgewerkt in artikel 10.

ARTIKEL 9 – ONTBINDING, BEËINDIGING EN OPSCHORTING VAN DE OVEREENKOMST

9.1 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de opdrachtgever ernstig in gebreke blijft met de nakoming van zijn verplichtingen, zoals bijvoorbeeld bij niet-tijdige betaling of bij herhaaldelijke overtreding van de overeenkomst. Eenzelfde recht komt de opdrachtgever toe.

9.2 Indien de veiligheid van personen of goederen in gevaar komt als gevolg van handelen of nalaten van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden.

9.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle door Opdrachtnemer geleden schade als gevolg van de ontbinding.

9.4 Indien Opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleert, is hij verplicht de volgende annuleringskosten te vergoeden:

  • 50% van het overeengekomen bedrag bij annulering meer dan 8 weken voor de dag van het evenement;
  • 75% van het overeengekomen bedrag bij annulering tussen 8 en 4 weken voor de dag van het evenement;
  • 100% van het overeengekomen bedrag bij annulering minder dan 4 weken voor de dag van het evenement.

9.5 De in lid d genoemde annuleringskosten gelden niet indien de annulering het gevolg is van overmacht aan de zijde van opdrachtgever. Echter zal de opdrachtgever een redelijke en proportionele vergoeding moeten betalen evenredig aan de gemaakte reserveringskosten, betalingen aan derden, personeelskosten, marketing- en advertentiekosten, administratiekosten, materiaal- en productiekosten, gederfde winst en immateriële schade.

ARTIKEL 10 – AANSPRAKELIJKHEID

10.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste vermogen uitvoeren. Zij is echter niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door: opzet of grove schuld van opdrachtgever; omstandigheden die buiten haar invloedssfeer liggen en die zij redelijkerwijs niet had kunnen voorzien of voorkomen (overmacht); onjuiste of onvolledige informatie die door Opdrachtgever is verstrekt.

10.2 Indien opdrachtnemer toch aansprakelijk is voor schade, is deze aansprakelijkheid beperkt tot de wettelijke aansprakelijkheidsverplichting die op hem rust, directe schade die een rechtstreeks gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van de opdrachtnemer. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten ter vaststelling van de schade; redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de schade.

10.3 Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.  

10.4 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer(s) is verder beperkt tot een bedrag gelijk aan €10.000 per gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen.

10.5 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden ook ten behoeve van door opdrachtnemer ingeschakelde derden.

ARTIKEL 11 – VRIJWARING

11.1 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer volledig tegen alle aanspraken van derden wegens schade die direct of indirect is ontstaan als gevolg van: onjuiste, onvolledige of misleidende informatie die Opdrachtgever aan Opdrachtnemer heeft verstrekt; inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden door materialen of gegevens die door Opdrachtgever zijn aangeleverd; handelingen of nalatigheden van Opdrachtgever in verband met de uitvoering van de overeenkomst.

11.2 Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het verkrijgen en in stand houden van alle benodigde vergunningen en ontheffingen voor de uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het ontbreken van deze vergunningen.

11.3 Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen, defecten en dat deze geen inbreuk maken op rechten van derden.   

ARTIKEL 12 – OVERMACHT

12.1 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid die de nakoming van haar verplichtingen verhindert, ook al was deze omstandigheid bij het aangaan van de overeenkomst reeds voorzienbaar. Hieronder wordt onder meer verstaan: ziekte van personeel, stakingen, transportproblemen, brand, natuurrampen, maatregelen van overheidswege, beperkingen in de levering van energie of grondstoffen en storingen in communicatie- en/of energiesystemen.

12.2 Indien opdrachtnemer door overmacht niet (tijdig) aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding anders dan de wettelijke verplichting die op opdrachtnemer rust. Opdrachtnemer heeft in dat geval het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij gehouden is tot enige schadevergoeding.   

12.3 Indien een situatie van overmacht van tijdelijke aard is, heeft Opdrachtnemer de mogelijkheid om, nadat de situatie van overmacht is beëindigd, alsnog aan haar verplichtingen te voldoen.

12.4 Opdrachtnemer stelt de opdrachtgever zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte van de overmachtsituatie en de verwachte duur daarvan.

ARTIKEL 13 – GEHEIMHOUDING

13.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van deze overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Onder vertrouwelijke informatie wordt verstaan alle informatie die als zodanig is aangeduid of waarvan de vertrouwelijke aard voortvloeit uit de aard van de informatie of de omstandigheden waaronder deze is verstrekt.   

13.2 De geheimhoudingsplicht geldt ook na beëindiging van deze overeenkomst.

13.3 Opdrachtnemer mag vertrouwelijke informatie openbaar maken indien:

  • Opdrachtgever hiervoor schriftelijke toestemming heeft verleend;
  • Opdrachtnemer hiertoe wettelijk verplicht is;
  •  Openbaarmaking is noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst.

13.4 Indien Opdrachtnemer ingevolge een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan een derde te verstrekken, is zij niet aansprakelijk voor enige schade die daardoor bij Opdrachtgever ontstaat.

ARTIKEL 14 – GESCHILLEN

14.1 Geschillen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van opdrachtnemer.

14.2 Opdrachtgever heeft het recht om binnen een maand nadat opdrachtnemer zich jegens hem op artikel 14 lid a heeft beroepen, voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.

ARTIKEL 15 – TOEPASSELIJK RECHT
15.1 Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing.

Algemene voorwaarden

DEFINITIES:

Caprice Deluxe; opdrachtnemer; De desbetreffende onderneming gevestigd te Eindhoven en ingeschreven in het handelsregister onder KvK nummer 93467494

Opdrachtgever: degene die de opdracht heeft verstrekt tot het organiseren van een evenement.

Overeenkomst: Elke overeenkomst van opdracht tot dienstverlening welke is aangegaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Partijen: De twee (of meer) contractuele partijen die de overeenkomst zijn aangegaan.

ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van Caprice Deluxe, alsmede op overeenkomsten gesloten met opdrachtgever, met inbegrip van de wijzigingen daarvan, voor zover van deze voorwaarden niet schriftelijk is afgeweken.

1.2 Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig, vernietigbaar of onverbindend blijken te zijn, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zijn in dat geval verplicht om in onderling overleg te treden teneinde een nieuwe bepaling overeen te komen die de strekking van de nietige, vernietigbare of onverbindende bepaling zo veel mogelijk benadert.

1.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen. De toepasselijkheid van eventueel door opdrachtgever gehanteerde voorwaarden, wordt door Caprice Deluxe uitdrukkelijk van de hand gewezen. Deze algemene voorwaarden treden daarvoor in de plaats.

ARTIKEL 2 – TOTSTANDKOMING EN INHOUD OVEREENKOMST

2.1 De eerste uitgebrachte offerte is wederzijds vrijblijvend, aan druk-, zetfouten en verschrijvingen alsmede aan verminkte offertes kunnen geen rechten worden ontleend.

2.2 Offertes hebben, tenzij uit de offerte anders blijkt of anders is overeengekomen, een geldigheidsduur van twee weken, te rekenen vanaf de op de offerte vermelde datum.

2.3 Een offerte is een geheel aanbod. De verhuurder is niet verplicht om slechts een deel van de in de offerte beschreven diensten of producten te leveren tegen de voor dat deel opgegeven prijs.

2.4 De overeenkomst van opdracht komt tot stand door ondertekening van deze overeenkomst door beide partijen, dan wel door schriftelijke bevestiging van de aanvaarding door opdrachtgever van de gehele offerte en/of aanbieding van verhuurder, tenzij de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan wel door schriftelijke aanvaarding van de aanvraag van opdrachtgever en/of uitvoering van de overeenkomst door verhuurder.

2.5 Indien Verhuurder, op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever, is aangevangen met werkzaamheden ter uitvoering en/of aanpassing van een offerte, doch partijen geen overeenkomst tot stand laten komen, is Opdrachtgever gehouden tot volledige vergoeding van alle door Verhuurder gemaakte kosten. Onder deze kosten worden mede verstaan, doch niet uitsluitend, onderzoekskosten ter verkrijging van nadere informatie, reiskosten, arbeidsloon, en andere direct aan de werkzaamheden gerelateerde kosten. Opdrachtgever vrijwaart Verhuurder voor alle aanspraken van derden die verband houden met de uitgevoerde werkzaamheden

ARTIKEL 3 – MEDEWERKING DOOR DE OPDRACHTGEVER

3.1 Opdrachtgever is verplicht om alle informatie die nodig is voor de correcte uitvoering van de opdracht, tijdig en volledig aan de opdrachtnemer te verstrekken.

3.2 Opdrachtgever dient de opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te stellen van elke wijziging in de omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de opdracht.

3.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

3.4 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer alle medewerking die nodig is voor een goede uitvoering van de opdracht, waaronder het beschikbaar stellen van personeel met de vereiste kwalificaties.

3.5 Indien Opdrachtgever niet aan zijn informatieverplichtingen voldoet, is hij aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende extra kosten en vertragingen

ARTIKEL 4 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

4.1 Opdrachtgever is verplicht om alle informatie die nodig is voor de correcte uitvoering van de opdracht, tijdig en volledig aan de opdrachtnemer te verstrekken.

4.2 Opdrachtgever dient de opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te stellen van elke wijziging in de omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de opdracht.

4.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

4.4 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer alle medewerking die nodig is voor een goede uitvoering van de opdracht, waaronder het beschikbaar stellen van personeel met de vereiste kwalificaties.

4.5 Indien Opdrachtgever niet aan zijn informatieverplichtingen voldoet, is hij aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende extra kosten en vertragingen

ARTIKEL 5 – WIJZIGEN IN DE OPDRACHT/OVEREENKOMST

5.1 Indien tijdens de uitvoering blijkt dat wijzigingen in de opdracht noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering, zullen partijen schriftelijk overeenstemming bereiken over de aanpassingen. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kunnen het initiatief nemen tot wijzigingen.

5.2 Indien een wijziging financiële consequenties heeft, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever vooraf schriftelijk informeren over de aard en omvang van deze consequenties. Opdrachtgever verleent schriftelijk toestemming voor de wijziging.

5.3 Opdrachtnemer heeft het recht om wettelijk opgelegde prijsstijgingen, zoals bijvoorbeeld stijgingen van de BTW, aan opdrachtgever door te berekenen. Daarnaast kan Opdrachtnemer onverwachte kosten die direct verband houden met de uitvoering van de opdracht, zoals bijvoorbeeld stijgingen van energie- ingrediënten- en grondstofprijzen of loonkosten, aan Opdrachtgever doorberekenen, mits deze kosten redelijkerwijs niet voorzienbaar waren bij het aangaan van de overeenkomst. Opdrachtnemer zal deze kosten zo spoedig mogelijk gedetailleerd specificeren aan Opdrachtgever

ARTIKEL 6 – HONORARIUM EN KOSTEN

6.1 Het in de offerte vermelde bedrag is inclusief: Omzetbelasting (BTW); Reis- en verblijfkosten; Kosten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden; Eventuele andere kosten die niet expliciet in de offerte zijn opgenomen.

6.2 Indien partijen overeenkomen dat de opdrachtnemer aanvullende werkzaamheden verricht, worden deze werkzaamheden apart gefactureerd op basis van de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer, tenzij partijen anders overeenkomen.

6.3 Indien de overeenkomst een looptijd heeft van meer dan 12 maanden, of het evenement meer dan 12 maanden van tevoren overeenkomstig wordt vastgelegd, wordt het totaalbedrag jaarlijks aangepast overeenkomstig de stijging van het algemene prijspeil, zoals blijkt uit de consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

ARTIKEL 7 – BETALINGSVOORWAARDEN

7.1 Bij het aangaan van deze overeenkomst dient de opdrachtgever een voorschot van eenderde van het totale factuurbedrag te voldoen binnen 14 dagen na ondertekening van de overeenkomst. Betaling kan geschieden per bank overschrijving of contante betaling

7.2 Het resterende deel van het factuurbedrag dient uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de dienstverlening te zijn voldaan. Partijen kunnen in overleg afwijkende betalingsafspraken maken.

7.3 De dienstverlening vangt aan na ontvangst van het volledige voorschot en nadat alle overige voorwaarden zijn voldaan.

7.4 Bij niet-tijdige betaling is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd de wettelijke handelsrente in rekening te brengen over het openstaande bedrag. Daarnaast is Opdrachtgever gehouden alle kosten van inning te vergoeden, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke.

7.5 Indien Opdrachtgever na schriftelijke aanmaning in gebreke blijft met betaling, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. In dat geval heeft opdrachtgever geen recht op terugbetaling van reeds betaalde bedragen, tenzij opdrachtnemer de dienstverlening reeds heeft verleend. opdrachtgever is in dat geval wel aansprakelijk voor de kosten die opdrachtnemer heeft gemaakt in verband met de voorbereiding en gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst.

ARTIKEL 8 – ONDERZOEK, KLACHTEN EN RECLAMATIES

8.1 Opdrachtgever dient eventuele klachten over de geleverde diensten schriftelijk te melden bij Opdrachtnemer, uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming, doch uiterlijk binnen 14 dagen na het einde van de dienstverlening. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te bevatten van de tekortkoming, zodat de opdrachtnemer in staat is adequate maatregelen te treffen.

8.2 Indien Opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn reclameert, wordt hij geacht de geleverde diensten te hebben goedgekeurd.

8.3 Opdrachtnemer zal de klacht binnen 30 dagen in behandeling nemen en de opdrachtgever schriftelijk informeren over de afhandeling.

8.4 Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor een tekortkoming, is zijn aansprakelijkheid beperkt tot zoals nader uitgewerkt in artikel 10.

ARTIKEL 9 – ONTBINDING, BEËINDIGING EN OPSCHORTING VAN DE OVEREENKOMST

9.1 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de opdrachtgever ernstig in gebreke blijft met de nakoming van zijn verplichtingen, zoals bijvoorbeeld bij niet-tijdige betaling of bij herhaaldelijke overtreding van de overeenkomst. Eenzelfde recht komt de opdrachtgever toe.

9.2 Indien de veiligheid van personen of goederen in gevaar komt als gevolg van handelen of nalaten van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden.

9.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle door Opdrachtnemer geleden schade als gevolg van de ontbinding.

9.4 Indien Opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleert, is hij verplicht de volgende annuleringskosten te vergoeden:

50% van het overeengekomen bedrag bij annulering meer dan 8 weken voor de dag van het evenement;

75% van het overeengekomen bedrag bij annulering tussen 8 en 4 weken voor de dag van het evenement;

100% van het overeengekomen bedrag bij annulering minder dan 4 weken voor de dag van het evenement.

9.5 De in lid d genoemde annuleringskosten gelden niet indien de annulering het gevolg is van overmacht aan de zijde van opdrachtgever. Echter zal de opdrachtgever een redelijke en proportionele vergoeding moeten betalen evenredig aan de gemaakte reserveringskosten, betalingen aan derden, personeelskosten, marketing- en advertentiekosten, administratiekosten, materiaal- en productiekosten, gederfde winst en immateriële schade.

ARTIKEL 10 – AANSPRAKELIJKHEID

10.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste vermogen uitvoeren. Zij is echter niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door: opzet of grove schuld van opdrachtgever; omstandigheden die buiten haar invloedssfeer liggen en die zij redelijkerwijs niet had kunnen voorzien of voorkomen (overmacht); onjuiste of onvolledige informatie die door Opdrachtgever is verstrekt.

10.2 Indien opdrachtnemer toch aansprakelijk is voor schade, is deze aansprakelijkheid beperkt tot de wettelijke aansprakelijkheidsverplichting die op hem rust, directe schade die een rechtstreeks gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van de opdrachtnemer. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten ter vaststelling van de schade; redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de schade.

10.3 Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.

10.4 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer(s) is verder beperkt tot een bedrag gelijk aan €10.000 per gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen.

10.5 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden ook ten behoeve van door opdrachtnemer ingeschakelde derden.

ARTIKEL 11 – VRIJWARING

11.1 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer volledig tegen alle aanspraken van derden wegens schade die direct of indirect is ontstaan als gevolg van: onjuiste, onvolledige of misleidende informatie die Opdrachtgever aan Opdrachtnemer heeft verstrekt; inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden door materialen of gegevens die door Opdrachtgever zijn aangeleverd; handelingen of nalatigheden van Opdrachtgever in verband met de uitvoering van de overeenkomst.

11.2 Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het verkrijgen en in stand houden van alle benodigde vergunningen en ontheffingen voor de uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het ontbreken van deze vergunningen.

11.3 Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen, defecten en dat deze geen inbreuk maken op rechten van derden.

ARTIKEL 12 – OVERMACHT

12.1 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid die de nakoming van haar verplichtingen verhindert, ook al was deze omstandigheid bij het aangaan van de overeenkomst reeds voorzienbaar. Hieronder wordt onder meer verstaan: ziekte van personeel, stakingen, transportproblemen, brand, natuurrampen, maatregelen van overheidswege, beperkingen in de levering van energie of grondstoffen en storingen in communicatie- en/of energiesystemen.

12.2 Indien opdrachtnemer door overmacht niet (tijdig) aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding anders dan de wettelijke verplichting die op opdrachtnemer rust. Opdrachtnemer heeft in dat geval het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij gehouden is tot enige schadevergoeding.

12.3 Indien een situatie van overmacht van tijdelijke aard is, heeft Opdrachtnemer de mogelijkheid om, nadat de situatie van overmacht is beëindigd, alsnog aan haar verplichtingen te voldoen.

12.4 Opdrachtnemer stelt de opdrachtgever zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte van de overmachtsituatie en de verwachte duur daarvan.

ARTIKEL 13 – GEHEIMHOUDING

13.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van deze overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Onder vertrouwelijke informatie wordt verstaan alle informatie die als zodanig is aangeduid of waarvan de vertrouwelijke aard voortvloeit uit de aard van de informatie of de omstandigheden waaronder deze is verstrekt.

13.2 De geheimhoudingsplicht geldt ook na beëindiging van deze overeenkomst.

13.3 Opdrachtnemer mag vertrouwelijke informatie openbaar maken indien:

Opdrachtgever hiervoor schriftelijke toestemming heeft verleend;

Opdrachtnemer hiertoe wettelijk verplicht is;

Openbaarmaking is noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst.

13.4 Indien Opdrachtnemer ingevolge een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan een derde te verstrekken, is zij niet aansprakelijk voor enige schade die daardoor bij Opdrachtgever ontstaat.

ARTIKEL 14 – GESCHILLEN

14.1 Geschillen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van opdrachtnemer.

14.2 Opdrachtgever heeft het recht om binnen een maand nadat opdrachtnemer zich jegens hem op artikel 14 lid a heeft beroepen, voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.

ARTIKEL 15 – TOEPASSELIJK RECHT

15.1 Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing.